lauantai 16. toukokuuta 2015
torstai 14. toukokuuta 2015
NAHA
Naha on Okinawan pääkaupunki ja yllättävän kaukana varsinaisesta Japanista. Lento Okasasta kestää kaksi tuntia. Okinawa on ollut osa Japania vasta vuodesta 1972 kun jenkit palautti saaret japanilaisille ja pääsaaresta on vieläkin iso osa jenkkien tukikohtaa. Katukuvassa jenkkejä ei näy yhtään, mutta hävittäjät menee joskus matalalta yli.
Itse Naha on vähän kuin Rovaniemi eli pistettiin sodassa matalaksi ja kaikki rakennettu uusiksi. Vanha hallitsijan palatsi on uudelleenrakennettu 92 ja on myös Unescon suojelukohde. Sinne tarkoitus mennä huomenna. Kaupungissa on vain pari kilsaa pitkä ostoskatu, jonka varrella on myös kaikki ravintolat. Sushia täällä saa etsiä sillä kaikki paikat on pihvipaikkoja ja nimenomaan okinawalaista lihaa, joka itse kypsennetään sopivaksi. Ravintolapöydät on kaikki kaasuhelloja.
Kaupungista pääsee kuitenkin lautalla lähisaarille, joilla on toinen toistaan hienompia hiekkarantoja. Kävin Aka-jimalla eli Aka saarella ja alla kuvia rannoilta. Rannoilla ei ollut ruuhkaa, mutta vesi yllättävän kylmää.
Huomenna vielä koko päivä Nahassa ja iltakoneella Osakaan. Yötä Osakan lentokenttähotellissa ja la aamuna junalla Tokioon, joka on seuraava matkakohde.
Naha on Okinawan pääkaupunki ja yllättävän kaukana varsinaisesta Japanista. Lento Okasasta kestää kaksi tuntia. Okinawa on ollut osa Japania vasta vuodesta 1972 kun jenkit palautti saaret japanilaisille ja pääsaaresta on vieläkin iso osa jenkkien tukikohtaa. Katukuvassa jenkkejä ei näy yhtään, mutta hävittäjät menee joskus matalalta yli.
Itse Naha on vähän kuin Rovaniemi eli pistettiin sodassa matalaksi ja kaikki rakennettu uusiksi. Vanha hallitsijan palatsi on uudelleenrakennettu 92 ja on myös Unescon suojelukohde. Sinne tarkoitus mennä huomenna. Kaupungissa on vain pari kilsaa pitkä ostoskatu, jonka varrella on myös kaikki ravintolat. Sushia täällä saa etsiä sillä kaikki paikat on pihvipaikkoja ja nimenomaan okinawalaista lihaa, joka itse kypsennetään sopivaksi. Ravintolapöydät on kaikki kaasuhelloja.
Kaupungista pääsee kuitenkin lautalla lähisaarille, joilla on toinen toistaan hienompia hiekkarantoja. Kävin Aka-jimalla eli Aka saarella ja alla kuvia rannoilta. Rannoilla ei ollut ruuhkaa, mutta vesi yllättävän kylmää.
Huomenna vielä koko päivä Nahassa ja iltakoneella Osakaan. Yötä Osakan lentokenttähotellissa ja la aamuna junalla Tokioon, joka on seuraava matkakohde.
maanantai 11. toukokuuta 2015
SOUL
Viimeinen ilta Etelä-Koreassa menossa ja juuri niin järjestelmällinen ja kurinalainen maa kun kuvittelikin. Soul on kaupunkina ehkä vähän hengetön tai sitten en vain löytänyt elävää osaa. Kaupunkia halkoo kuusikaistaiset isot kadut ja liikennevaloissa parempi aina tarkistaa ettei joku tule punaisia vastaan.
Autoväylien vastapainoksi kaupungissa on isoja palatsialueita, jotka on puoliksi puistoja ja suurin osa Unescon suojelukohteita vaikka onkin rakennettu uusiksi Korean sodan jälkeen. Mukavin paikka kaupungissa oli kuitenkin puretun moottoritien tilalle rakennettu kuusikilometrinen joki. Joki virtaa keskustan halki kuin rautatieleikkauksessa ja vesi on kirkasta ja niin puhdasta että siinä näkee isoja kaloja. Rakentaminen maksoi kai puoli miljardia ja ylläpitokin miljoonia vuodessa, mutta joki on hieno.
Huomenna iltapäivällä Osakaan, yö Osakan lentokenttähotellissa ja keskiviikkoaamuna Okinawan saarelle Nahan kaupunkiin, joka on seuraava matkakohde.
Alla muutama kuva Soulin palatsialueilta.
Viimeinen ilta Etelä-Koreassa menossa ja juuri niin järjestelmällinen ja kurinalainen maa kun kuvittelikin. Soul on kaupunkina ehkä vähän hengetön tai sitten en vain löytänyt elävää osaa. Kaupunkia halkoo kuusikaistaiset isot kadut ja liikennevaloissa parempi aina tarkistaa ettei joku tule punaisia vastaan.
Autoväylien vastapainoksi kaupungissa on isoja palatsialueita, jotka on puoliksi puistoja ja suurin osa Unescon suojelukohteita vaikka onkin rakennettu uusiksi Korean sodan jälkeen. Mukavin paikka kaupungissa oli kuitenkin puretun moottoritien tilalle rakennettu kuusikilometrinen joki. Joki virtaa keskustan halki kuin rautatieleikkauksessa ja vesi on kirkasta ja niin puhdasta että siinä näkee isoja kaloja. Rakentaminen maksoi kai puoli miljardia ja ylläpitokin miljoonia vuodessa, mutta joki on hieno.
Huomenna iltapäivällä Osakaan, yö Osakan lentokenttähotellissa ja keskiviikkoaamuna Okinawan saarelle Nahan kaupunkiin, joka on seuraava matkakohde.
Alla muutama kuva Soulin palatsialueilta.
perjantai 8. toukokuuta 2015
JEJU
Jeju on saari Korean niemimaan eteläpuolella ja korealaisten ykköslmakohde kotimaan matkailussa eikä ihme. Hieno vaellusvuori keskellä saarta ja paljon tulivuorten aikaansaamia kraatereita ja kivimuodostelmia. Siihen päälle paljon vesiputouksia ja rantoja, niin aika hieno kesäkohde. Nyt oli vielä vähän viileää uida vaikka säät oli aurinkoisia. Jostain syystä saari on vielä täynnä mitä ihmeellisempiä museoita kuten Teddy karhu museo.
Alla kuvia Jejun ihmeistä. Huomenna aamukoneella Souliin, jossa seuraavat pari päivää. Intian e viisumikin tuli, joten ei tarvitse miettiä loppumatkan lentoja uusiksi. Näppäriä nykyään nämä netin kautta haettavat viisumit.
Jeju on saari Korean niemimaan eteläpuolella ja korealaisten ykköslmakohde kotimaan matkailussa eikä ihme. Hieno vaellusvuori keskellä saarta ja paljon tulivuorten aikaansaamia kraatereita ja kivimuodostelmia. Siihen päälle paljon vesiputouksia ja rantoja, niin aika hieno kesäkohde. Nyt oli vielä vähän viileää uida vaikka säät oli aurinkoisia. Jostain syystä saari on vielä täynnä mitä ihmeellisempiä museoita kuten Teddy karhu museo.
Alla kuvia Jejun ihmeistä. Huomenna aamukoneella Souliin, jossa seuraavat pari päivää. Intian e viisumikin tuli, joten ei tarvitse miettiä loppumatkan lentoja uusiksi. Näppäriä nykyään nämä netin kautta haettavat viisumit.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)